Anneye Dair

1 Mayıs 2012 Salı

Kendimce bir saptama

Pek uzunca zamandir kulaklarimda cit cit cit cedenede sar bedeni bedene edasinda citlama sesleri duyuyorum. Oyle ciddi birsey degil ama insan surekli kulagina su kacmis da orda baloncuklar olusmus onlar patliyormus gibi. Turkiye de bir doktora gittim adam guzelce sorunun benim kulak yapimdan kaynaklandigini anlatti ve yapilacak birsey yok dedi.
Ben de kendimce dedim ki hadi deneyelim bakalim burdaki saglik sistemini de gormus oluruz. Oncelikle GP (General Practice) denen aile hekimligi merkezlerinden size en yakin olanlardan birine gidip kaydoluyorsunuz. Hangisine gitmek istediginizi secebiliyorsunuz ama onlarinda belli bir doluluk orani var tabi. Bu arada NHS butun saglik islerinden sorumlu merkez ve oranin web sitesinden GP ler hakkinda vatandaslarin yorumlarini okuyabiliyorsunuz GP nizi secerken. Mesela doktorlar iyiydi ama resepsiyondakiler cok suratsizdi falan diyor birde ustune ustluk oranin yetkililerinden ozur cevabi almislar. Bu yonunu takdir ettim elestiriye aciklar. Aradik randevumuzu aldik gittik kayit olmaya. Bu arada buranin vatandasi degiliz bir ariza cikarirlarmi dedik ama ogrendikki GP ucretsizmis herkese.

neyse adamlar dediler kucuk capta bir check up yapiyoruz buraya kaydolanlarla ilgili kan falan testleri yaptilar. Biraz killanmadik degil, bunlar bizim kanlarimiz alacaklar sonra DNA mizi cozecekler sonra kimbilir neler yapcak seklindeki komplo teorileriyle buyuduk nede olsa :) Aile gecmisini soruyorlar beslenme aliskanlilarini bir de tavsiyeler sunuyorlar. Onu da takdie ettik. Ingilizce bilmeyen Turkler icinde haftanin bir gunu cevirmen geliyormus ilgilenir misiniz diye sordular dedik sagolun derdimizi anlatacak kadar biliyoruz :)

Neyse kulaklarla ilgili durumu sevgili doktorumuza ilettim ENT (ear, nose, throat =kulak,burun,bigaz) e gondereyim seni dedi tamam dedim. Simdi gidebilrsin dedi. Ben de mal mal ayrldim kafamda yiginla soru isaretiyle, eee hani sevkediyordun kayit giris cikis randevu alma yapmayacak miyiz. Ben sistemi cozmek yerine aman zaten cok onemli bir mevzu degildi diyerekten gecistirdim. Eve gittim. Bir iki gun sonra telefon geldi ne zamana randevu istersiniz diye, soyledi secenekleri taa bir ay sonra neyse tamam dedim. Bir kac gun sonrada mektup gonderdiler detaylara dair nereye gidecegim saat kacta nasil gidilebilir gibilerinden detaylarla.

Gun bugun gidelim de gorelim bari dedik gittik uzman doktorlardan 4 kisi gordum 3 u pakistan hindistan veya endonezyaliydi. Artik bir sure sonra isimlerden ve tiplerden tahmin ediyorsunuz nereli olduklarini. Zaten daha onceden de duymustum ingilizlerin saglik sisteminin nerdeyse cogu pakistan veya hindistanlilardan olusuyor diye.

Benim doktorda bunlardan biriydi. Gittim anlattim derdimi dedim Turkiyede de doktora gittim ama birde sizin yorumunuzu merak ediyorum. Nasil muayene etti dedi ben de bisi soktu kulagima ekrandan bakti boyle bir sonuc cikardi dedim,-Turkiyede? diye bir tepki verdi asagilarcasina algiladim ben ama sesimi cikarmadim (Hani orasi kimilerine gore hala cagdisi)  Neyse birkac teste tabi tutuldum ve test sonuclarini tartismak icin doktorun odasina gittim.

 Bu arada dikkatimi ceken sey testi yapan kisi herseyi guzelce acikliyor size neden yaptigini, bir tane basinc olcmek icin kulaga birsey koydu ve bu biraz rahatsizlik verebilir ucaktaymis gibi hissedebilirsin dedi. Hemen kafamda kiyaslamayi yaptim kendi kendime dedim bizde hic aciklama yapilmiyor neden yapiliyor falan diye. Ardinda sadece koridorun oteki ucuna doktorun odasina gidicem yani bana doktorun kapisinda bekle dese gocunmam ama ben sizi doktorun odasina gotureyim dedi gozlerim isildadi hosuma gitti. Adamlar kicini kaldirip sana eslik ediyor ve bana ozel degil herkese yapiyor bunu. Oturdugu yerden bunu suraya onaylat ardindan gel beni gor degil doktorda seni test odasina kadar getiriyor sonra da test yapan gorevli seni tekrar doktorun odasina eslik ediyor. Isin guzel yani bu nezaketen degil prosedur geregi boyle isliyor kisinin insiyatifine bagli degil.

En nihayetinde doktor beni fazla bekletmeden cagirdi ve hersey normal dedi. O yuzden citlama sesi icin (bubbling sensation) birsey yapamicam dedi. Dedim zaten cok buyuk sorun degildi sagolun diyerekten uzaklastim.



Bu islemlerden para alinmamasi takdirimi kazandi ve birde gordugum muamele standardlari insani rahatlatan bir seviyeydi. Sizi yormuyorlar kagit isleriyle veya ordan oraya gitmeler yok, Her dediginizi not ediyor ve o dogrultuda yaklasiyor. Sadece doktorlar degil diger saglik personeli de guleryuzlu olmaya calisiyor. Yine de kiyaslayinca kullanilan teknoloji Turkiye de daha ileri, en azindan benim gordugum. Doktor burnuna kulagina birseyler sokuyor Turkiyede onunde ekranda herseyi goruyor burda o kadari yoktu belkide o yuzden bu kadar sasirdi burdaki doktor benim Turkiyedeki doktorun yorumlarina. Ayrica bir arkadasim ameliyat oldu burda kadin hastaliklarindan ama narkoz ayarini ayarlayamayip fazla basinctan tek kulagini sagir etmisler kizcagizin.

En nihayetinde teknoloji ve doktorlar olarak Turkiyeye arti bir verdim ama hizmetin isleyis kalitesi olarak da burasi arti puan aldi benden. Verilen hizmetin degeri Turiyede kisilerin insiyatifine degil de standart bir seviyeye getirilirse eminim cok daha fazla saglik turizminden para kazanilir.



Hiç yorum yok: